Panama in pana mea!

Dosarele Panama au demonstrat inca o data un adevar indubitabil: marii capitalisti si politicienii care ne conduc sufera de o mare, uriasa, durere in cur!
E o chestie de psihologie elementara: in momentul in care un om se simte superior altui om, primul va incerca sa-l exploateze sau sa-l insele pe celalalt (Doar jegul ala imi este inferior, nu? Nu merita cit merit eu!).
Marii capitalisti se afla in virful lantului trofic prin simplul fapt ca au capital. Definitia capitalismului stabileste clar asta.
Probabil marea masa a realizat aspectul asta, dar in continuare, spre paguba ei, se lasa inselata de mitul ”oricine poate ajunge sus”. Am argumentat de zeci de ori ca e doar un mit si e imposibil asa ceva, logic. E o schema piramidala, o sarlatanie de cea mai joasa speta.
Ceea ce nu a realizat inca marea masa, spre uimirea mea si dezastrul complet al societatii, este ca politicienii se simt superiori pentru ca pur si simplu li se da de inteles prin vot ca… sint!
In asa-zisa ”democratie” reprezentativa de azi, noi, oamenii de rind, fabricam monstri care sa ne fie superiori. Aprobam, prin vot, ca cineva sa ia decizii in locul nostru in domeniile care ne privesc. Practic le oferim puterea pe tava unor necunoscuti.
Eu pe politicieni ii inteleg perfect, sincer! Am ajuns sa nici nu mai ii acuz prea tare de ceva pentru ca, probabil, in locul lor as fi la fel. Adica serios, de bine ce m-au ales milioane de oameni ca sa ii conduc, e clar ca eu sint mai bun decit ei, nu? In plus, mi-au oferit (mie si altora) puterea absoluta: timp de citiva ani de mandat pot sa fac ce vreau, cu cine vreau, pentru ca am imunitate si populatia nu are dreptul sa se implice concret in actul politic. Ar trebui sa fiu un bou sa nu ma folosesc de asta… macar in anii de mandat, nu?

Solutiile se subinteleg!
Desi in privinta capitalismului e greu, foarte greu, sa faci ceva (s-au straduit filozofi, economisti, oameni de stiinta) in privinta politicienilor e floare la ureche! Nu trebuie practic decit putin bun-simt:
Pasul 1 – bah, nu am pe cine vota, stau dracului acasa! Nu votez raul care mi se pare mie mai mic, caci nu fac decit sa-i dau la ala micu impresia ca imi este superior.
Pasul 2 – activism (partid, ONG, ragusit in strada, etc.) pentru instaurarea democratiei participative.

Aici e alta poveste, democratie participativa, nu directa! Iata cum vad eu diferenta: democratia participativa ofera posibilitatea cetateanului sa se implice in actul politic, realizat in continuare de politicieni. Democratia directa practic anuleaza notiunea de politician si ii face pe toti… politicieni. Cea participativa e o etapa intermediara intre reprezentativa si directa.
La ora actuala consider ca democratia directa este prematura, la fel ca si anarhia, intr-o societate dominata de mentalitati totalitare. Discrepantele intre gindirea ”de dreapta” si cea ”de stinga”, datorate in mare parte educatiei si experientei de viata, creeaza un abis. O democratie directa ar merge intr-o societate relativ uniformizata ca prejudecati si valori. Altfel poate duce la conflict si frustrare (eternul exemplu este transformarea Romaniei intr-o tara de habotnici, educati asa din scoala, ceea ce pentru mine si altii ca mine ar fi un cosmar).

In continuare sprijin initiativele anarhiste si partidul Democratiei Directe din Romania. Consider ca aceste extreme ”de stinga” fac bine climatului politic dominat pina acum de extrema dreapta si o mentalitate individualista.
Dupa parerea mea, in acest moment, intre extreme se afla calea corecta! Dar pentru a o afla, trebuie inainte sa avem extremele bine puse la punct.

Published in: on 8 Aprilie, 2016 at 5:01 pm  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://goamanu.wordpress.com/2016/04/08/panama-in-pana-mea/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

