Despre salarizare

L-am intrebat pe un prieten bun, director la o multinationala, daca este de acord cu faptul ca unii cistiga de 3-4 ori mai mult decit subalternii lor, iar marii sefi pot cistiga si de zeci de ori mai mult.
Bineinteles, omul era de acord! L-am intrebat cum se poate justifica acest aspect, tinind cont ca in spatele cifrelor se ascunde un multiplicator de bunastare. (Daca eu am un salariu de 8 ori mai mare ca tine, eu voi cistiga intr-un an cit cistigi tu in 8 ani, eu imi voi face 8 case in timp ce tu iti vei face una, etc. Si asta uneori la aceeasi firma, acelasi profil, aceeasi educatie.)
El mi-a raspuns ca ceea ce face el (de exemplu) este foarte important pentru colectivul pe care il coordoneaza si ca fara el acei oameni nu ar primi salariile. I-am raspuns ca nu DOAR el e responsabil pe salariile si contractele pe care le au, ci mai multe departamente. Apoi i-am spus ca fara acei oameni care lucreaza pentru contractele lor, tot ce face el ar fi inutil. Deci ca este o relatie de simbioza.
Apoi omul mi-a zis ca el se pricepe foarte bine la ceea ce face si ca aduce valoare comunitatii. Eu i-am raspuns ca nu exista nici un dubiu in privinta asta, dar valoarea adusa comunitatii este firesc sa fie determinata de… comunitate.
In cadrul multinationalelor (si nu numai) salariile sint confidentiale, tocmai pentru a feri „comunitatea” de frustrari. Ar fi firesc ca acei oameni care beneficiaza de serviciile tale, sa-ti hotarasca si salariul, intr-un mod care sa fie reciproc avantajos, recunoscindu-ti meritele (pe care oricum nu le contesta nimeni, cel putin in cazul amicului meu).
I-am explicat omului si ca resursele sint limitate si orice ban in plus adaugat unui om e un ban in minus al altui om.
Hotarirea salariilor de catre un consiliu director (o Elita), pe baza mentinerii corporatismului (competitie, profit, secretizare) mi se pare sursa multor probleme in societatea actuala. Practic niste Elite isi hotarasc singure salariul si hotarasc cine se va apropia de ele, creind astfel inegalitate ce duce la competitie acerba (lucru benefic Sistemului) si saracirea majoritatii.

Published in: on 7 Octombrie, 2015 at 7:14 pm  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://goamanu.wordpress.com/2015/10/07/despre-salarizare/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

