Scrisoare catre prietenii mei credinciosi

Observ ca tot mai multi credinciosi se intreaba ce au ateii/agnosticii, care se dau atit de rationali, cu ei si credinta lor. Faptele sint cu atit mai grave cu cit s-a creat o ruptura intre credinciosi si necredinciosi pina si in cercurile activiste iar frustrarile fiecarei parti cresc (in mare parte datorita lipsei de comunicare).
Am sa-mi permit sa ofer eu o explicatie personala, fiind agnostic/ignostic si avind unele dintre cele mai acide critici la adresa religiei pe pagina mea de FB.
Dragii mei credinciosi, eu nu am absolut nimic personal cu voi. Nici macar cu faptul ca aveti idei (dogmatice) care apartin unei credinte sau alta. Consider ca oricine poate crede in ce vrea si isi poate manifesta aceasta credinta intr-un cerc specific. Cred cu tarie in libertatea de exprimare si in solidaritate.
Fiind agnostic, nu neg existenta unei forte supreme, necunoscute noua.
Personal, consider orice religie un reflex natural al animalului evoluat numit „om”, care se simte mic in fata Universului (a Naturii), dar care incearca sa se organizeze intr-un mod constructiv. Religiile vechi le consider niste povesti derivate din acest reflex, spuse prin imaginatia omului de atunci. Orice alta interpretare a lor este lipsita de orice dovezi. Dar nu ma deranjeaza in mod fundamental oamenii care „viseaza” cu ochii deschisi, oamenii care cred ca au gasit raspunsuri sau care cauta raspunsuri pe aceasta cale, a religiei.
Eh, probabil atunci va intrebati ce este cu aceste texte si imagini pe care le postez pe Facebook, de ce ma agit atita in comentarii si ma contrez cu alte persoane, mai ales ortodoxe.
Sa va explic (am sa incerc sa fiu cit mai schematic, pentru a intelege mai bine):
1. Art. 9. din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, prevede că: În România nu există religie de stat; statul este neutru față de orice credință religioasă sau ideologie atee.
Deci ortodocsii gresesc cind confunda Romania cu religia crestin-ortodoxa.
2. Crestinii se auto-contrazic din urmatoarele motive (care pe mine ma intereseaza):
a) din cite stiu, Iisus combate ideea de biserica si orice institutie religioasa
b) Iisus a spus „Lasati copiii sa vina la mine.” nu a spus „Lasati-ma sa merg eu la copii.”
3. Biserica Ortodoxa Romana (BOR) a devenit cu dovezi de netagaduit o institutie eminamente corupta si avida de bani! Este contrara oricaror dogme crestine pe care le cunosc. Practic cind atac BOR, fac un serviciu crestinilor, nu un deserviciu.
4. Obligativitatea predarii religiei ortodoxe in scoli este neconstitutionala si absolut abuziva, tinind cont ca Romania este un stat secular. In momentul in care un credincios sustine contrariul, eu, agnosticul sint cel atacat, inclusiv din punct de vedere legal. O institutie, alta decit Statul, nu se poate implica in invatamintul de Stat.
5. In realitate, aceasta obligativitate s-a nascut ca urmare a nevoii BOR de a se mentine in anumiti parametri financiari si de a oferi locuri de munca tuturor absolventilor de teologie. (Fara ore de religie risca sa aiba mai putini credinciosi cotizanti si pierd un obiect de activitate.) BOR la virf de fapt nu este deloc interesata de bunastarea populatiei sau nivelul ei de sanatate/implinire spirituala. Este o institutie in capitalism care trebuie sa se mentina in profit.
6. Dupa parerea mea orice religie manipuleaza in mod destul de grosier mentalitatea si dorintele oamenilor, in directia dorita de ea. Eu nu pot sa fiu de acord cu manipularea. In momentul in care imi doresc invatamint nereligios, ma refer la o programa care sa treaca sub tacere aspectele religioase, nu sa faca propaganda ateista.
7. Tot ca opinie personala, in Romania deja se exagereaza cu religia. Datorita unui cerc vicios, romanii au devenit tara cea mai religioasa din Europa iar ca nivel de fundamentalism se afla in topul international la nivelul tarilor musulmane. Eu nu pot sa fiu de acord cu fundamentalismul.
8. Biserica crestina a inflorit in feudalism. Este o institutie profund ierarhica, dogmatica si rigida (mai putin biserica catolica, ce face eforturi in prezent), preluind caracteristicile sistemului economic-social din acea vreme. Capitalismul este urmasul feudalismului iar Biserica este o componenta fireasca, chiar daca nu necesara. Cine isi va dori sa schimbe acest sistem (eu imi doresc sa inlocuiesc capitalismul si nu vad nici un motiv pentru care sa nu evoluam) va trebui sa schimbe si Biserica.
9. (Poate e punctul cel mai important pentru mine.) Religia, lucrind de-a lungul istoriei mina in mina cu politica, reuseste sa mentina populatia intr-o stare de relativa multumire si impacare, indiferent de conditiile economice. Prin asta devine un factor periculos de stagnare in evolutia societatii. (Oamenii devin obedienti, blazati si accepta orice ca pe o fatalitate de pe urma careia vor culege roadele dupa moarte.)
10. Biserica ortodoxa, fiind pastratoarea suprema a traditiilor, a devenit anacronica si periculoasa la adresa drepturilor omului. Campania ei anti-homosexualii si anti-alte categorii de oameni cu caracteristici inascute nu este cu nimic diferita de orice campanie rasista.
11. Nationalismul fals propagat de Biserica poate sa duca la pierderi de vieti omenesti. (In primul rind, crestinismul este o forma evoluata de iudaism iar ortodoxismul nu este specific doar unei anumite tari.)
Etc.
Deci NU, nu am nimic cu persoanele religioase, cu ideea de Dumnezeu si nici macar cu o credinta personala. Am in schimb mari probleme cu institutii corupte, idei irationale, abuzuri si ipocrizii.

Published in: on 3 Martie, 2015 at 8:05 am  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://goamanu.wordpress.com/2015/03/03/scrisoare-catre-prietenii-mei-credinciosi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

