Regretul de a fi roman

Am tot aminat acest articol pentru ca nu mai gasesc energia necesara sa-l scriu. Mi se pare deja totul fara rost. Totusi, hai sa va zic:
Am fost la Ikea in Budapesta, ca orice timisorean care vrea ceva mobila de calitate la un pret rezonabil. (Ikea din Bucuresti, pe linga ca e departe, are si preturi mai mari.) De ceva vreme ma cam feresc sa trec granita, dintr-un sentiment indefinit, probabil un fel de mijloc de protectie pentru a ma concentra mai bine pe ce e in tara, nu stiu…
Pina acum consideram Timisoara un fel de Mica Viena sau cel putin o Mica Budapesta. Zilele trecute chiar am discutat cu niste amici care se mirau cit este de civilizata fata de Ploiesti (care cica e un fel de arena unde se snopesc zilnic in bataie manelistii cu rockerii, iar cind nu se bat unii cu altii se bat intre ei). De fapt erau atit de exasperati de situatia din Ploiesti incit se indreptau spre un squat din Franta unde intentionau sa ramina definitiv.
La Ikea am ramas uimit, efectiv uimit, de gradul de civilizatie al ungurilor: nu tu istericale, injuraturi la coada, frustrari, scandal, graba, agitatie! Pur si simplu oamenii erau ALTFEL, aratau altfel, se comportau altfel! (A remarcat si un bun prieten al meu, umblat serios prin lume.)
M-am intors devastat in tara, pentru ca mi-am dat seama, a nu stiu cita oara, cit putem sa fim de needucati. (Prima oara am simti asta in mod acut, socant, cind m-am intors din Danemarca.) Pot spune cu mina pe inima ca romanii sint natia cea mai jegoasa din Europa, din toate punctele de vedere (in Bulgaria inca n-am fost, ca sa vad). Daca nu intelegem acest lucru (inclusiv nationalistii nostri) ne auto-condamnam la o mediocritate stinjenitoare, ne vom complacea doar in mizerie si iluzii grandomane.
Romanii (vorbesc de majoritate) sint o natiune chinuita, abrutizata de proprii lor conducatori. Este un cerc vicios al educatiei deficitare din aceasta tara. Cei alesi drept factori de decizie sint complet insensibili la climatul social si economic. Nepreocupindu-se nimeni de educatie, de scolirea populatiei, e imposibil sa evoluam, inclusiv ca mentalitate. Tinerii needucati de azi vor creste copiii needucati de miine si tot asa. Mai grav, tinerii educati de ieri, acum parinti, nu au timpul si energia sa-si educe copiii.
Fiind lipsiti de educatie si de orice repere „civilizate”, e imposibil sa si facem alegeri care sa ne ridice. Raminem cu telenovelele, manelele si marionetele noastre politice. Raminem cu iluzia nobletii ereditare si realitatea sclaviei, nestiintei si umilintei. Ne vom considera si de azi inainte trimisii chinuiti ai Dumnezeului Ortodox, cind de fapt nu sintem decit niste salbatici indolenti.
Iar in jurul nostru Europa devine din ce in ce mai civilizata (desi sufera si ea de problemele sistemice care ne macina pe toti mai nou), indiferent ca e „cu rusii” sau „cu americanii”.
I-am spus si prietenului meu: nu imi este rusine ca sint roman. Imi pare doar extrem de rau. Ma intristeaza ca fac parte dintr-un trib care inca nu si-a gasit drumul spre evolutie morala si materiala. Imi vine sa urlu de durere cind vad cum membrii tribului se autoflageleaza, se imbata cu iluzii si se tiriie in mocirla promiscuitatii, incapabili sa realizeze de unde le-ar putea veni salvarea. Caci salvarea nu le va veni de la niste samani providentiali si nici din alte zari, ci doar prin ei insisi!
Daca ar avea macar capacitatea sa vada mai departe de orgolii…
Deocamdata sintem capra riioasa e Europei, cu coada pe sus! Capra care nu face decit sa se frece de altele, mai aratoase, si sa behaie vazindu-si doar propria imagine poleita cu aur fals, ca o icoana ieftina ce este.
Ca sa ne reparam propriile greseli ar trebui inainte sa ni le recunoastem!

Published in: on 25 Februarie, 2015 at 11:15 am  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://goamanu.wordpress.com/2015/02/25/regretul-de-a-fi-roman/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLasă un comentariu

  1. Una din cauzele principale ar fi religia, la cote inspaimantatoare in tara noastra. Faptul ca religia distorsioneaza realitatea, ne face sa ne comportam aberant, cu viata noastra, a celorlalti, cu tot ce ne inconjoara ar trebuii sa ne dea de gandit si sa tragem concluzile evidente. Tumoarea numita religie, trebuie extirpata urgent, daca vrem ca pacientul sa supravietuiasca. Daca nu…”dumnezeu cu mila” …


Lasă un răspuns

