Divagatii pe o varianta oficiala

Intr-o discutie destul de aprinsa cu un amic ne-am contrat pe motiv de deontologie profesionala a caricaturistilor. Omul afirma ca acele caricaturi erau exagerate (astfel justificind partial, dupa parerea mea, crimele facute de niste indivizi impinsi in pragul disperarii din cauza ”incalcarii demnitatii” lor) iar eu afirm libertatea totala de exprimare, in care indiferent cit de exagerat sint in arta, tu nu ai dreptul sa ma omori.
De fapt mi-am dat acum seama ca problema este falsa. Problema se pune de fapt DE CE anume acele caricaturi sint considerate exagerate. Este normal sa publici o caricatura rasista, in care sa faci misto de o anumita rasa? Daca e un misto moderat, inteligent si simpatic, eu zic ca da. Toti trebuie sa stim de gluma, doar sintem fiinte rationale! Cam ca si bancurile cu tigani sau negri. Probabil ca tiganii sau negrii le aud si zimbesc intelegatori. Mai glumim si noi, prieteneste, mai facem haz de necaz si de stereotipuri. La rindul lor, vor spune bancuri cu albi, probabil.
Daca insa e o batjocura la adresa unei anumite rase, nu cred ca este normal sa o publici. De ce? Pentru ca e o generalizare grosiera la adresa unor oameni care nu au avut cum sa-si controleze nasterea. Nimeni nu hotaraste in ce rasa se va naste.
Rasa este un fapt genetic inascut, nu o idee.
Daca insa faci misto de o anumita natiune? Aici trebuie sa fim realisti: natiunea este un concept general-acceptat, dobindit prin educatie imediat dupa nastere. Natiunea este o idee impusa de sistemul in care ne desfasuram viata! Ai avut norocul(?) sa te nasti in Romania? Daca vrei sa nu mai fii roman, vei depinde de celelalte natiuni. Teoretic nu exista pina acum cetateni fara nationalitate. Desi e un fals de conjunctura, e foarte greu sa te dezici de termenul de ”nationalitate”. Cit timp ordinea mondiala nu se va schimba, conteaza in ce tara te nasti si din ce parinti, nu poti controla asta. Nu-ti poti controla nationalitatea fara ajutorul semenilor. Nationalitatea este o cerinta sistemica iar ca sa-ti bati joc de o astfel de idee este ca si cind ti-ai bate joc de tine: si tu ai aceleasi probleme, faci parte dintr-o natiune fie ca-ti place fie ca nu.
Dar daca faci o caricatura in care iei la misto o anumita religie? Religiile sint idei dobindite tot prin educatie, dar sistemul global nu ti le impune. Nimeni nu se naste cu o anumita religie, ci ideile acelei religii ii vor fi inoculate dupa nastere, in mod optional (teoretic nu ii va obliga nimeni pe parinti sa-l educe religios pe copil). Ca sa nu fii considerat de o anumita religie, e suficient ca tu sa spui ca nu mai esti de acea religie.
Deci religia este o idee dobindita de la altii, care au aceeasi idee dobindita!
Pot face misto de o idee? De exemplu de ideea creationista in care pamintul se plimba pe carapacea unei broaste testoase? Desigur! Pot sa-mi bat joc de acea idee? Eu spun ca da, amicul meu spune ca nu, datorita oamenilor care se identifica cu ea(!?).
Acum, sa te identifici cu o idee optionala (dovedit irationala) dobindita de la altii… va las pe voi sa va ginditi cit este de rational. Macar identificarea cu o idee obligatorie (nationalitatea) e o optiune care iti poate asigura linistea sociala intr-un anumit grup inchis intr-un mod general-acceptat la scara planetara.
Desigur, veti spune ca orice om poate avea idei oricit de crete, cit timp nu-i afecteaza pe ceilalti. Dar daca ideea cu care ma identific este periculoasa pentru ceilalti si pentru mine? Daca sint educat sa fabric bombe apoi sa le detonez intr-un magazin plin de oameni? Au ceilalti voie sa imi terfeleasca ideile cretine dobindite, sa mi le comenteze, sa faca misto de ele si sa ma duca la reeducare? Sau e dreptul meu sa am idei cretine si sa pretind tuturor sa mi le respecte, sub spectrul unei potentiale amenintari?
Dar daca eu cred ca ideea mea trebuie impusa tuturor?
Are ceva de a face demnitatea mea ca om inzestrat cu ratiune, cu o oarecare idee fixa dobindita in general prin indoctrinare la o virsta frageda? Parerea mea este ca singura caracteristica care ne face mai demni decit toate celelalte fiinte este si trebuie sa fie tocmai ratiunea!
Intr-o societate evoluata pe plan intelectual nici o idee nu trebuie sa duca la moartea altor oameni. Ai tot dreptul sa te sinucizi (in cazul in care nu ai ideea de Dumnezeu care te opreste). Caricaturistii de la Charlie NU s-au sinucis!
(In cazul in care ideile tale presupun vieti omenesti in secolul 21, normal ar fi sa se procedeze la reeducarea ta. Cum? Eh, asta deja e alta poveste. Unele manuale scolare contin si caricaturi, mai mult sau mai putin reusite.)

Published in: on 23 Ianuarie, 2015 at 5:27 pm  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://goamanu.wordpress.com/2015/01/23/divagatii-pe-o-varianta-oficiala/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

