Romania ca liceu

Azi mi-am dat si eu seama de ce si-au agatat unii vecini tricolorul pe balcon. Am si uitat ca e 1 decembrie, ziua Romaniei. Ce reprezinta aceasta zi? Pai, ca sa-mi raspund la aceasta intrebare, va trebui sa vad ce reprezinta Romania.
1. Romania reprezinta niste granite teoretice, marcate pe o harta, intre care oamenii care s-au nascut acolo se aseamana din punct de vedere educational. Caracteristicile definitorii ale natiunilor tin numai de educatie. Nu te nasti cu o anumita credinta religioasa, cu o anumita limba, ci le inveti. Obiceiurile si traditiile tin si ele doar de educatie.
Desi majoritatea din interiorul granitelor au aceeasi educatie, mai exista oameni cu altfel de educatie (minoritari). La fel, in interiorul altor granite exista oameni care primesc educatie romaneasca si sint acolo minoritari. Deci granitele sint relative.
2. Cine mentine aceste granite in forma actuala? Autoritatile Statului. Intre aceste granite exista niste oameni care detin puterea de a hotari si controla cam tot ce misca in interiorul granitelor. Oficial, puterea apartine majoritatii. In realitate, in afara de citeva sesiuni de vot in care majoritatea este pusa sa aleaga dintr-o minoritate prestabilita, majoritatea nu are absolut nici o putere. Nu hotaraste ea regulile si nici nu le aplica ea. Deci putem considera tara Romania ca fiind aparatul de Stat romanesc, o minoritate, de bine ce fara acea minoritate granitele n-ar exista.
3. Romania mai inseamna si teritoriul dintre aceste granite. Resursele naturale. Aici e deja mai complicat. Multe dintre aceste resurse sint cumparate si exploatate de „vizitatori” ai altor State. Majoritatea romanilor nu au acces direct la aceste resurse, ci doar indirect, prin mijlocirea minoritatii de care vorbeam mai sus. Resursele aflate in proprietatea privata a romanilor apartin de fapt doar acelora ce le au in proprietate. Practic un cetatean normal aflat intre aceste granite nu detine decit ceea ce are in proprietate si poate folosi uneori, in mod limitat, proprietatea acelei minoritati numita Proprietate de Stat. Nu-l ajuta cu nimic ca se afla in interiorul granitelor sau nu, din punct de vedere al accesului la resurse.
4. Romania mai inseamna si o istorie comuna. De-a lungul istoriei stramosii nostri (care nu erau neaparat nascuti intre aceste granite, eu de exemplu am si stramosi polonezi) s-au luptat sa-si apere proprietatea si resursele, aparind indirect si forma de organizare statala impreuna cu acea minoritate conducatoare. Aici este din nou complicat: majoritatea razboaielor erau purtate la ordinul unor elite (minoritati), pentru putere (ca sa conduca elitele cit mai multi oameni). Ca sa cistige, elitele trebuiau sa bata alte elite, care detineau puterea in tinutul respectiv. Elitele n-ar fi putut sa cistige nimic singure, deci milenii in sir s-au folosit de propaganda pentru a atrage majoritatea de partea lor. Aveau nevoie de majoritate pentru a-si duce mai departe febra puterii. Pentru a uni oamenii si a-i coordona eficient era nevoie sa le imprimi aceleasi valori. Asa s-a nascut nationalismul.
Inainte de asta stramosii nostri isi aparau practic doar proprietatea, de catre navalitori. In Evul Mediu popoarele cotropitoare practic te reduceau si pe tine si familia ta si gospodaria ta la o gramada de cenusa. Erai nevoit sa te bati. Nu te bateai pentru tara (nici nu exista Romania) ci pentru tine. Desigur, elitele locale isi pastrau anumite atu-uri, prin care reuseau sa-si pastreze suprematia. De exemplu, cunostintele militare si… educatia, atu-uri prin care reuseau sa se faca ascultati.
Concluzii:
Romania reprezinta efectiv o minoritate ancorata intre niste granite relative. Romania reprezinta un model educational. In lipsa unui Stat format cu adevarat din cetateni (democratie directa) care sa-si hotarasca soarta la comun, tot ceea ce conteaza este proprietatea privata, proprietate pe care o poti obtine in multe locuri de pe glob.
La fel de bine as putea trai in orice alta tara daca as cunoaste limba, daca as fi acceptat (populatia n-ar fi nationalista) si daca ar exista acelasi sistem de conducere.
Cu toate ca ma simt roman (datorita educatiei) nu am de ce sa vibrez la culorile nationale. Am fata de tricolor si tara aceeasi stima sincera pe care o am fata de scoala sau liceul pe care le-am terminat. Le voi pastra in inima mea toata viata, pentru ca m-au format intr-o anumita masura ca om.
In acelasi timp sint constient ca unii urmeaza alte scoli. N-am sa ma bat cu ei pentru asta. N-am sa fac parada ca am urmat un anumit liceu. N-am sa-l consider mai bun. Doar am sa ma simt bine cind voi trece pe linga el si ii voi privi ciudat pe cei care il vor injura. Sau pe cei ce fac parada cu liceele lor.
Daca Educatie nu e, nimic nu e!

Published in: on 1 Decembrie, 2014 at 7:43 pm  Lasă un comentariu  

The URI to TrackBack this entry is: https://goamanu.wordpress.com/2014/12/01/romania-ca-liceu/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

