Sa-i sugeti …. lu’ Dracula!

De vreo luna, de cind stau in casa parintilor, am devenit expert in politica si astrofizica. Mi-am facut plinul cu programe TV, pentru toti cei 10 ani in care nu m-am uitat la televizor. Credeam ca ma voi uita la filme, dar m-am inselat amarnic, caci intr-adevar, viata bate filmul (rau de tot, as zice). Nu m-am dezlipit de Antena 3, Realitatea, suita Discovery (mai ales Discovery Science), National Geographic si  Animal Planet nici macar in timpul mesei. Am urmarit avid toate teoriile despre cosmos si gauri negre (cu tot cu concluzia trasa de un cercetator, ca inca nu stim mare lucru) si in acelasi timp am aflat despre remanieri, Sorici, Anastase, Boc si liderul maxim Basescu.

Coplesit, seara ma refugiam pentru citeva clipe in lumea cartilor, mai precis a unei carti groase, cu hirtie fina, plina de ilustratii atragatoare si cu titlu interesant: ‘Mari Enigme ale Trecutului’, tiparita in Germania si produsa in 2004 de renumita Reader’s Digest Association, SUA. Cartea mi s-a parut un vis zemos al istoricului ocazional. Fara sa te chinuie cu date si detalii inutile, iti prezenta intr-o forma extrem de atragatoare cele mai interesante momente ale istoriei universale. Ca aspect semana foarte mult cu ‘Turnul de Veghere’, fituica Martorilor lui Iehova, dar asta nu m-a deranjat prea tare.

Dupa ce m-am ‘lamurit’ cu moartea lui Kennedy si a lui Mozart, dupa ce am citit de viata tumultoasa a Lordului Byron si a ‘sefului’ bombei atomice, Robert Oppenheimer, dupa ce am mai citit inca vreo 20 de povestiri, am inceput sa ma intreb daca nu cumva voi gasi si ceva legat de tara noastra. Bineinteles, primul gind mi s-a indreptat catre Dracula. Cu miini tremurinde am intors paginile sumarului, pentru a-l gasi pe domnitorul nostru chiar la loc de cinste, la inceput de capitol, la pagina 281. Capitolul 5, numit ‘Adevar si Legenda’ incepe chiar cu o imagine dintr-un film cu Dracula. Nerabdator si plin de speranta am inceput sa citesc. Poate macar in aceasta carte, aparent serioasa si bine documentata (dar in mod bizar fara trimiteri la vreo sursa bibliografica) se va face dreptate domnitorului roman. Titlul articolului n-a facut decit sa-mi sporeasca nerabdarea: ‘Patriotul vampir’.

Dupa doua pagini in care ni se prezenta asa-numita ‘legenda’, cu colti ascutiti si unghii netaiate, am ajuns la paginile in care trebuia sa ne loveasca ADEVARUL, cu tot arsenalul lui uimitor. Deja rememoram ceea ce l-a facut pe Tepes un erou national (asa cum era si prezentat la inceput): spiritul dreptatii dus la extrem, vitejia si geniul militar, Atacul de Noapte in care de trei ori mai putini romani au omorit de trei ori mai multi turci, etc. Pe masura ce citeam insa, s-a intimplat un fenomen ciudat: muschii fetei au inceput sa mi se lase, buzele mi s-au strins intr-o grimasa, apoi brusc am inceput sa rid nervos, in HOHOTE! Sincer! Am scanat paginile acestei carti traduse si vinduta in aproape toata lumea, pentru a judeca si voi. (Dati clic pe poze pentru a vedea textul marit.)

Intimplator, sint un mare fan al acestui domnitor si am citit la greu despre el (istorici versati si articole independente). Am auzit tot felul de opinii, unele mai ciudate decit altele, mai mult sau mai putin argumentate. Dar asa o mizerie concentrata in citeva rinduri n-am citit in viata mea! Pentru cei care nu s-au obosit sa citeasca despre Tepes, voi face o scurta trecere in revista.

Sa o luam cu inceputul: simbolul familiei lui Tepes (Basarabi) nu avea nici un dragon. Dragonul era simbolul Ordinului Dragonului, un ordin cavaleresc crestin din care facea parte Tepes si tatal lui. Dupa prima domnie (la 17 ani), Vlad s-a refugiat in Moldova unchiului Bogdan (hehe) apoi, dupa moartea lui Bogdan a mers in Transilvania lui Iancu de Hunedoara. O fi fost in vreo minastire crestina, dar in nici un caz nu a stat acolo 8 ani (pina la a doua domnie, care apropo, a durat peste 5 ani, nu doar 4).

Faza cu orasul in care si-a ucis si torturat 10.000 de supusi (!?) e de-a dreptul ridicola! La inceput am crezut ca se refera la orasele bulgaresti de pe malul sudic al Dunarii, in care Vlad a organizat un raid, dar nu a fost asa. Pur si simplu e o afirmatie fara nici un fundament.

Porecla Tepes i-a fost data dupa moarte. In 1459 (nu 1460) Tepes ataca Brasovul, intr-o expeditie de pedepsire. Legendara ‘padure a tepelor’ cu care Tepes i-a intimpinat pe turci era de vreo 20.000 iar intreaga expeditie din sudul Dunarii s-a soldat cu 23.000 de executii deci e imposibil ca Tepes sa fi tras 30.000 de oameni in teapa la Brasov 🙂

Dar abia acum urmeaza cireasa de pe tort. Cica proprii oameni l-au ‘dat in git’ la Matei Corvin. Hmm, in privinta scrisorii despre presupusa tradare sint discutii aprinse si se spune ca acea scrisoare a fost scrisa chiar de Matei. Fraza urmatoare merita redata in intregime: ‘Poate ca valahii se saturasera de uimitoarea varietate de pedepse a domnitorului, care includeau jupuirea si fierberea de viu, arderea si mutilarea.’ Ca raspuns din partea mea: poate ca ar trebui voi toti aia din America de la Reader’s Digest sa va dati demisiile si sa va pregatiti cururile pentru un contact anal hardcore, asa cum pateste orice curva! Timpenia voastra e monumentala, o adevarata enigma a istoriei. Pe linga faptul ca dezinformati cu buna stiinta, mai sinteti si prosti! Deci valahii s-au saturat de ‘Eroul National’, chiar cind acesta a pus pe fuga cea mai mare armata turceasca de dupa caderea Constantinopolului, si l-au pasat lui Matei Corvin, invelit in staniol si cu fundita rosie. Bai boilor, voi vedeti ce scrieti? Si apropo, unde naiba is CALITATILE care au facut din Tepes un ‘patriot’ si un ‘erou national’? Sau tot poporul roman e complet idiot si idolatrizeaza un criminal scelerat?

Haideti, ca n-am terminat, de fapt abia acum m-am incalzit! 😀 Urmeaza alta fraza cheie, in aflarea ‘adevarului’: ‘In timpul detentiei sale, Dracula, care putea sa fie de-a dreptul incintator, s-a imprietenit cu paznicii sai, care il aprovizionau cu soareci si alte animale mici pe care putea sa le traga in teapa in celula pentru propria placere.’. Dragii mei, aici deja am izbucnit in hohotul acela de ris de care va povesteam. Deci sa ne imaginam scena: Vlad Tepes, domnitorul valah care, din cauza unei copilarii nefericite ajunsese sa aiba anumite… sensibilitati fata de turci si fata de nedreptati in general, care-i facuse pe toti boierii valahiei sa se cace efectiv pe ei de frica iar pe turci ii infiorase intr-un hal care va ramine in ANALELE istoriei, Vlad Tepes acum facea ochi dulci si isi aranja languros mustata in fata unor paznici unguri care rideau gros de el si ii aruncau oscioare de pui printre gratii. Probabil ca tot farmecele lui l-au facut sa fie eliberat si sa se insoare chiar cu nepoata lui Matei Corvin. Incredibil, cit de ironica e istoria, nu-i asa, dobitocilor? Oricum, trebuie sa recunosc, nu am mai ris asa de mult! Se vede clar ca romanul lui Bram Stoker le-a luat americanilor mintile.

Sa lamurim totusi treaba: fazele cu soarecii trasi in teapa si bautul singelui in padurea de tepe apar in legendele germanice si slave ale epocii. O intreaga Europa a tremurat in fata acestui mare om, care a fost nedreptatit (si se pare ca inca mai este) de istorie. Doar poporul sau, valah sau roman, este in masura sa spuna (desigur, cu ajutorul istoricilor) care a fost treaba cu Dracula. As I said, for now Tepes rules! Case Closed 😛

P.S.

Inca un articol interesant aici.

Published in: Fără categorie on 18 Noiembrie, 2010 at 10:04 pm  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://goamanu.wordpress.com/2010/11/18/sa-i-sugeti-lu-dracula/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 comentariiLasă un comentariu

  1. s-au bazat pe povestile sasesti despre tepes, niste chestii fabricate de niste tipi care nu l-au placut deloc. teoretic ar fi trebuit sa fie pamflete dar multa lume le-a luat in serios si in vremea aia si mai ales dupa.

    am si eu cartea, tepes e foarte stereotipic prezentat, unii n-au cum pur si simplu sa iasa din stereotipii.

  2. e bine de stiut … sa am grija ce carti cumpar de la Reader’s Digest.

    • Eu nu cred ca mai merita cumparata vreuna. M-am cam lamurit cu tipul de comert pe care-l fac 😦

  3. Dincolo de orice speculatii, omul avea niste pitici pe creier. Avea si motive suficiente. Aia cu sobolanii e tare. Se adreseaza direct publicului Reader’s Digest. Ar merge si la antena 3, la pastorul Gadea in direct!


Lasă un răspuns

